Frågor & Svar (FAQ)
Här får du snabba och tydliga svar på de frågor vi oftast får. Vi har samlat all information du kan behöva för att göra din upplevelse smidigare – dygnet runt, året om.
Biljetter
Måste jag skriva ut min online-biljett?
Din biljett är elektronisk och behöver inte skrivas ut. Vi rekommenderar att du visar upp din biljett direkt från din smartphone, antingen online eller via sms. Om du föredrar kan du även skriva ut biljetten eller notera ditt bokningsnummer som finns under QR-koden.
Var kan jag köpa min biljett?
Du får alltid det bästa priset när du köper din biljett online i förväg via Helsingbuss Airport Shuttles webbplats (2airport.se) eller i vår app.
Du kan även köpa din biljett på följande sätt:
- Ombord på bussen (endast kortbetalning eller Swish – ej kontanter)
- Hos en auktoriserad återförsäljare
- Direkt i vår app
Besök gärna vår webbplats för att se hur biljetten fungerar och var du kan köpa den. Längre ned på sidan hittar du en lista över våra återförsäljare.
Finns det rabatt för barn och ungdomar?
Upp till 2 barn under 8 år reser gratis tillsammans med 1 vuxen och behöver ingen egen biljett. Barn och ungdomar mellan 8 och 25 år reser med ungdomsbiljett.
Du får alltid det bästa priset när du köper din biljett online i förväg via vår webbplats eller i appen.
Finns det studentrabatt?
Nej, vi erbjuder ingen studentrabatt. Vi har istället ungdomsbiljetter för resenärer mellan 8 och 25 år. Är du 26 år eller äldre reser du med vuxenbiljett.
Du får alltid det bästa priset när du köper din biljett online i förväg via vår webbplats eller i appen.
För vilken ålder gäller ungdomsbiljett?
Ja, du kan köpa din biljett ombord på bussen och betala med kort eller Swish – kontanter accepteras inte.
För bästa pris rekommenderar vi att du köper din biljett online i förväg via Helsingbuss Airport Shuttles webbplats eller i vår app.
Du kan även köpa din biljett på följande sätt:
- Ombord på bussen (endast kortbetalning eller Swish – ej kontanter)
- Hos en auktoriserad återförsäljare
- Direkt i vår app
Besök gärna vår webbplats för att se hur biljetten fungerar och var du kan köpa den. Längre ned på sidan hittar du en lista över våra återförsäljare.
Hur får jag ett kvitto för ett köp gjort ombord på bussen?
Vänligen skicka in din förfrågan via Helsingbuss Airport Shuttles kontaktformulär, så hjälper vi dig vidare så snart som möjligt.
Måste jag spara biljetten?
Alla resenärer med Helsingbuss Airport Shuttle måste kunna visa upp ett giltigt färdbevis under hela resan. Det är ditt ansvar att kontrollera att uppgifterna på biljetten stämmer överens med den avsedda resan. Vid en kontroll där giltig biljett inte kan uppvisas tillkommer en kontrollavgift på 500 kr. Detta gäller även om du reser med en rabatterad biljett men inte kan styrka din rätt till rabatten. Helsingbuss Airport Shuttle förbehåller sig rätten att kontrollera biljettens giltighet.
Måste jag skriva ut min online-biljett?
Din biljett är elektronisk och behöver inte skrivas ut. Vi rekommenderar att du visar upp din biljett direkt från din smartphone, antingen online eller via sms. Du kan även skriva ut biljetten eller notera ditt bokningsnummer som finns under QR-KODikonen.
Tidtabell
Var hittar jag tidtabellen?
Du hittar tidtabellen på Helsingbuss Airport Shuttles webbplats. Du kan även använda sökfunktionen på startsidan på vår webbplats eller i vår app.
Vi rekommenderar att du planerar din resa så att du är på flygplatsen minst 1 timme före avgång vid inrikesresor.
Jag hittar inga avgångar för den dag jag ska resa, varför?
Vi publicerar vår tidtabell i perioder på Helsingbuss Airport Shuttles webbplats och i vår app, allt eftersom vi får information om flygens ankomster och avgångar från flygplatserna. Om du söker en resa längre fram i tiden kan tidtabellen för det datumet ännu inte vara tillgänglig – kika gärna närmare din avresedag.
Om du inte hittar några avgångar trots att din resa närmar sig kan det tyvärr innebära att vi inte erbjuder avgångar på den specifika linjen den dagen.
Hur ser jag vilken tid bussarna går på ett specifikt datum?
För att se tidtabellen rekommenderar vi att du använder sökfunktionen “Tidtabell” på Helsingbuss Airport Shuttles webbplats eller i vår app.
Vi rekommenderar att du planerar din resa så att du är på flygplatsen minst 1 timme före avgång vid inrikesresor.
Hur lång tid tar resan?
För att se den uppskattade restiden rekommenderar vi att du använder sökfunktionen “Tidtabell” på Helsingbuss Airport Shuttles webbplats eller i vår app.
Restiden till Ängelholms flygplats är cirka 55 minuter under normala förhållanden. Observera att tidtabellen utgår från att det inte förekommer några trafikstörningar. Restiden kan bli längre vid trafikstörningar, evenemang eller rusningstrafik. Vid större förseningar uppdaterar vi vår trafikinformation på webbplatsen.
Läs gärna också detta inlägg: Väntar bussen om mitt flyg är försenat?
Kvarglömt / Hittegods
Hur får jag tillbaka kvarglömda saker?
Om du har glömt något ombord på bussen, vänligen se kontaktinformation för respektive stad nedan. Du kan även ringa oss på 010-405 38 38 eller skicka in en beskrivning av det kvarglömda föremålet via vårt kontaktformulär.
Kan ni ringa föraren om något blivit kvar ombord?
Efter varje avslutad tur går föraren igenom bussen enligt våra rutiner för kvarglömda föremål. Observera att vi inte har möjlighet att kontakta föraren under pågående körning för att leta efter kvarglömda saker.
Hur länge sparar ni upphittade föremål?
Upphittade föremål sparas hos oss i 2 månader.
Återbetalning
Kan jag få en oanvänd biljett återbetald?
Påbörjade biljetter återlöses ej (gäller tur och retur-biljetter resor redan nyttjats).
Outnyttjade biljetter köpta i kassan, ombord på bussen eller hos en återförsäljare återlöses mot en administrativ avgift på 20 % av biljettpriset.
Outnyttjade biljetter köpta online (via vår webbplats, app eller SMS) återlöses inte.
För återbetalning, vänligen fyll i dina uppgifter via Helsingbuss Airport Shuttles kontaktformulär och ange ditt bokningsnummer som finns under skanningskoden på biljetten.
Kan jag få återbetalning om jag köpt för många resor?
Om du råkat köpa för många resor hjälper vi dig självklart med en återbetalning. Anmäl detta via Helsingbuss Airport Shuttles kontaktformulär och ange ditt bokningsnummer som du hittar under QR-KODikonen på biljetten.
Ansökan om ersättning
Kan jag få ersättning för alternativ transport?
Om bussen är försenad med mer än 20 minuter, eller om det finns skälig anledning att anta att förseningen blir mer än 20 minuter jämfört med tidtabellen, har du rätt till ersättning för annan transport. För att få ersättning måste det vara skäligt att ha valt den transport du använt.
Om du inte har köpt en bussbiljett ersätts du för skäliga kostnader för annan transport, minus kostnaden motsvarande en enkel vuxenbiljett.
Du ansöker om ersättning genom att skicka in ditt ärende via Helsingbuss Airport Shuttles kontaktformulär. Ange ditt för- och efternamn på alla kvitton och bifoga bilder via formuläret. Ansökan måste skickas in senast 2 månader efter resan. Helsingbuss ersätter inte kostnader för mat, dryck eller dricks.
Kan jag få kompensation om jag rest med bussen och den blivit försenad?
Vid försening har du rätt till prisavdrag enligt följande:
- 50 % av biljettpriset om förseningen är mer än 20 minuter
- 75 % av biljettpriset om förseningen är mer än 40 minuter
- 100 % av biljettpriset om förseningen är mer än 60 minuter
Om det inte tydligt framgår vilket pris du har betalat för resan, beräknas prisavdraget utifrån priset för en enkelbiljett, inklusive eventuella rabatter.
Du ansöker om ersättning genom att skicka in ditt ärende via Helsingbuss Airport Shuttles kontaktformulär. Du får då ett ärendenummer i ett automatiskt svar, som du kan besvara för all vidare kontakt och bifoga eventuella filer. Ange gärna ditt bokningsnummer, som du hittar under QR-KODikonen på biljetten.
Om din biljett saknar bokningsnummer, vänligen skicka in originalbiljetten per post till:
Helsingbuss Airport Shuttle
Åsbytorpsvägen 8
262 70 Strövelstorp
Ange gärna ditt ärendenummer för snabbare hantering, så vi enkelt kan koppla ihop dina ärenden.
Hur ser er restidsgaranti/resevillkor ut?
Du hittar de fullständiga resevillkoren på Helsingbuss Airport Shuttles webbplats, där Restidsgaranti finns som en underrubrik under Resevillkor.
Vi rekommenderar att du planerar din resa så att du är på flygplatsen minst 1 timme före avgång vid inrikesresor.
Övrigt
Hur kontaktar jag Helsingbuss Airport Shuttle?
Du når vår kundservice på telefon 010-405 38 38 alla dagar mellan kl. 09:00–21:00 (stängt på lördagar).
Du kan också kontakta oss via chatten på vår webbplats, som är bemannad alla dagar mellan kl. 05:00–23:00.
Finns det wi-fi på bussen?
Helsingbuss Airport Shuttle erbjuder kostnadsfritt Wi-Fi ombord. Nätverket heter “Helsingbuss Free”. Ingen inloggning krävs – surfa fritt under hela resan!
Trevlig resa!
Hur ser jag hållplatserna på linjen jag vill resa?
Du hittar alla hållplatser under Hållplatser på vår webbplats.
Vänligen se viktig information om hållplatser på Ängelholms flygplats i vår Trafikinformation på Helsingbuss Airport Shuttles webbplats.
Hur placeras bagaget under resans gång?
Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar. Du ansvarar själv för ditt bagage, även när det är placerat utom din direkta uppsikt.
Reser du från flygplatsen och ska stiga av på en mellanliggande hållplats kan du bli ombedd att ta med ditt bagage upp på bussen, då vi av säkerhetsskäl undviker att öppna bussens bagageutrymme vid mellanliggande hållplatser. Fråga gärna värden eller föraren om vad som gäller för just din avgång.
Kontrollera noggrant vid avstigning att du tar med rätt bagage. Förlorat, stulet eller skadat bagage ersätts endast om Helsingbuss Airport Shuttle har orsakat skadan eller förlusten genom uppsåt eller grov vårdslöshet.
Din resväska ska tåla normal bagagehantering vid bussresor. Repor, bulor, smuts och liknande anses vara normalt slitage och ersätts inte.
Vid övriga ärenden hänvisar vi till resenärens eget försäkringsbolag. Helsingbuss Airport Shuttle förbehåller sig rätten att avvisa eller neka bagage om särskilda skäl föreligger.
Kan jag resa med skidor, surfbräda, cykel eller annat stort bagage?
Skrymmande bagage, såsom surfbrädor, skidutrustning och liknande, medtas i mån av plats.
Cyklar får tas med utan kostnad i mån av plats, men måste vara förpackade i ett skyddande emballage. Observera att elcyklar och elsparkcyklar räknas som farligt gods och får inte tas med ombord.
Kan jag logga in med samma konto på webbplatsen som i appen?
Ja, det går bra så länge du använder samma form av inloggning
Kan jag resa med barnvagn?
Du kan ta med dig en barnvagn när du reser med Helsingbuss Airport Shuttle. Barnvagnen kan dock inte tas med in i bussen utan måste fällas ihop och packas med övrigt bagage i bagageutrymmet.
Vi rekommenderar att du reser i god tid, i enlighet med våra resevillkor.